Flag Counter
Chorzów wczoraj, dziś i jutro
Blog > Komentarze do wpisu

21 firm chce remontować linię kolejową Katowice-Chorzów Batory

Oferty 21 wykonawców dostała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w przetargu na rewitalizację odcinka linii kolejowej nr 137 z Katowic do Chorzowa Batorego. To kolejny już etap remontu kluczowego w woj. śląskim połączenia Gliwice-Katowice.

Śląskie: 21 firm chce remontować linię kolejową Katowice-Chorzów Batory

Foto: Thinkstock Śląskie: 21 firm chce remontować linię kolejową Katowice-Chorzów Batory

PLK wybierają teraz wykonawcę prac zaplanowanych na przyszły rok – z terminem do 30 listopada. Docelowo czas przejazdu z Gliwic do Katowic (27 km) ma się skrócić o co najmniej kilka minut. Zgodnie z wdrożonym 14 grudnia obecnym rozkładem jazdy wynosi on ok. 32-34 minut dla pociągówaglomeracyjnych i ok. 28-29 minut dla dalekobieżnych.

W ogłoszonym na początku listopada przetargu na odcinek Katowice-Chorzów Batory oferty złożyło 21 wykonawców. Jak podała w raporcie bieżącym giełdowa spółka ZUE SA – jej oferta okazała się mieć najniższą cenę – 52,3 mln zł brutto.

Przyszłoroczne plany rewitalizacji odcinka Chorzów Batory-Katowice oznaczają, że na głównej aglomeracyjnej linii kolejowej nadal będzie można spodziewać się ograniczeń i utrudnień. Kolejarze remontując kolejne fragmenty linii często muszą zmieniać organizację ruchu. Przekłada się to na dokuczliwe dla pasażerów korekty rozkładu jazdy; często powoduje też opóźnienia

Prace na tej linii trwają już dwa lata. Remonty, nazywane przez kolejarzy rewitalizacjami, ruszyły w kwietniu 2013 r. Najpierw, do wiosny br., wyremontowano łącznie ok. 10 km torów na odcinku Chorzów Batory-Ruda Chebzie oraz ok. 18 km torów na odcinku Zabrze–Gliwice. Przebudowano też peron stacji Zabrze. Razem ta część prac kosztowała ok. 45 mln zł.

W ramach tego samego kontraktu spółka PKP PLK wyremontowała też jeden tor odcinka Mysłowice-Sosnowiec Jęzor na szlaku wiodącym z Katowic w stronę Krakowa.

W tym roku za kolejne ok. 40 mln zł przeprowadzono wszystkie pozostałe prace na odcinku Ruda Chebzie–Zabrze (obejmujące łącznie ok. 14 km torów) oraz kompleksowo przebudowano perony i przejścia podziemne stacji Ruda Chebzie i przystanku Ruda Śląska.

W ramach tego samego kontraktu PLK wyremontowały też drugi tor odcinka Mysłowice-Sosnowiec Jęzor.

Wszystkie te roboty są częścią zadania inwestycyjnego PKP PLK pod nazwą "Rewitalizacja linii kolejowych nr 134, 137 i 138 na odcinku Gliwice Łabędy - Katowice - Sosnowiec Jęzor".

Prace te obejmują fragmenty międzynarodowej linii kolejowej E30 między Gliwicami a Sosnowcem Jęzorem, przez Zabrze i Katowice. Pierwotnie przygotowano projekt pełnej modernizacji linii E30 między Zabrzem a Krakowem - współfinansowanej ze środków UE.

Z czasem z drastycznie opóźnionego dziś unijnego projektu wypadł odcinek wiodący przez aglomeracją katowicką – od granicy Gliwic i Zabrza - przez Katowice i Mysłowice - do Sosnowca Jęzora. W zamian przygotowano tam mniejsze odcinkowe inwestycje zakładające przywracanie prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi - są one stopniowo realizowane bez większych przeszkód.

Obejmujące szerszy zakres prac modernizacje zwykle zakładają zwiększanie prędkości do 160-200 km/h. Po modernizacji głównej linii Górnego Śląska niewiele pociągów rozpędzałoby się tam jednak bardziej niż do 100 km/h - ze względu na częste stacje i przejazd przez miasta. Z punktu widzenia podróżnego rewitalizacja daje tam więc podobny efekt, jak modernizacja.

Prowadzone na Górnym Śląsku rewitalizacje, prócz wymiany torowiska, obejmują m.in. regulację sieci trakcyjnej i wymiany urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Umożliwia to przywracanie pierwotnych prędkości konstrukcyjnych linii (zwykle 100 km/h); poprawia się też przepustowość i bezpieczeństwo.

Niezależnie od tych rewitalizacji obecnie trwają prace na peronach stacji Chorzów Batory oraz na na peronie przystanku Świętochłowice. Są one przez PLK kwalifikowane jako "naprawy peronów".

(RC;KT)

sobota, 27 grudnia 2014, vlodo-bart

Polecane wpisy